Saturday, May 7, 2011

=WANITA-


5 ‘ayat’ wanita ingin dengar untuk Jatuh Cinta!



Wanita jatuh cinta dengan menggunakan telinganya, manakala lelaki pulak jatuh cinta melalui matanya!”… hmm.. betul ke? Sebenarnya apa yang dimaksudkan oleh ayat di atas ialah wanita sukakan jejaka yang sering menuturkan kata-kata pujian untuk mereka manakala kaum lelaki pulak akan tertarik pada seseorang wanita itu pada penampilan diri mereka. Wahai jejaka, jika semasa bercinta anda sentiasa mengucapkan kata-kata yang indah, ia tak bermakna lepas kahwin nanti ‘tugas’ anda berhenti di situ. Sebaliknya, bermula dari alam perkahwinan inilah, tugas anda menjadi bertambah ‘berat’ demi memastikan rumahtangga anda bahagia hingga ke akhir hayat. Jika you all inginkan tips untuk membuatkan teman wanita/isteri anda jatuh cinta pada anda sekali lagi, hafallah 5 perkataan di bawah yang amat suka didengar oleh kaum wanita:
1. “Awak sangat cantik”
Regardless of any shape your women might be, e.g., slim, round, chubby, pear-shaped etc. they still deserve to receive compliments from their loved ones. Sebenarnya lelaki harus tahu yang wanita memang suka sangat2 jika dipuji pasal kecantikan mereka (take note: inner and outer beauty tau)). Jika masa bercinta bagai nak rak dulu, anda sering memuji kecantikan si dia, lepas dah kawin, janganlah lokek pulak untuk memberikan kata-kata manis atau pujian-pujian untuk si isteri. Sebenarnya setiap isteri memang menunggu-nunggu kata pujian dari mulut suami mereka. Jika si isteri bertanya, “Muka saya nampak berkedut ke bang?” Jangan plak ko mengiyakannya kerana itu soalan tipu muslihat jer tue… So, jawapannya yang sesuai ialah, “Muka sayang mana dimamah usia, dari dulu sampai sekarang maintain cantekkk….” (or something like that la…huhu)
Saya cantek tak..?
2. “Saya dengar”
Hmm… rasanya ini memang bukan kepakaran lelaki..setuju tak? Mana taknya, masa wanita ingin memberitahu sesuatu, masa itu jugaklah anda sedang menonton TV  atau mendengar radio atau melakukan kerja-kerja lain. Camne  nak fokus pada luahan hati pasangan anda? Actually, senang jer kalau korang nak pikat hati perempuan, just DENGAR je apa yang dorang cakapkan dan kalau boleh, berilah feedback yang positif dan membina. Kadang-kadang wanita perlukan tempat mengadu pada insan yang sudi mendengar. Cuba fikir, kalau korang malas nak dengar luahan perasaan atau masalah orang yang anda cinta, jangan ko menyesal pulak kalau satu hari nanti si dia mencari somebody else yang sudi mendengar..
hearing_aid
3. “Jangan risau. Segalanya akan menjadi baik”
Kata-kata yang menenangkan dan membawa maksud yang mendalam ini sangat penting untuk didengar oleh setiap wanita. Maklumlah wanita lebih emosional dari lelaki… misalnya mereka mungkin akan menitiskan air mata tanpa sebarang sebab yang kukuh. Pada ketika itulah, wanita akan mengharapkan suami/teman lelaki untuk menenangkan perasaannya dan mengatakan yang segala masalah ada jalan penyelesaiannya. Jadi kalau isteri anda dirundung masalah, sebaik-baiknya anda memeluknya dan mengucapkan kata-kata yang memberi semangat!
couple cuddling
4. “Apa yang abang boleh bantu?”
Jika suami anda rajin bertanya sama ada anda perlukan bantuan atau tidak, ini bermakna dia melihat anda sebagai pasangan yang ‘setaraf’ dengannya dan merasakan yang anda tidak sepatutnya melakukan semua kerja seorang diri (anda seorang wanita yang bertuah jika mendapat lelaki macam nie:-)). Ini bukan terhad pada kerja-kerja rumah saje. Jika anda sedang menghadapi saat-saat yang sukar, seorang lelaki yang baik bukan saje akan menyedarinya, malah dia akan ‘offer’ untuk membantu meringankan beban anda. Sikap sebeginilah yang akan membuatkan mana-mana wanita menyayangi pasangannya dengan lebih mendalam lagi!
housework
5. “Saya cintakan awak”
Kadang-kadang, lelaki lebih cenderung untuk menunjukkan kasih sayang mereka melalui tingkah laku dan perbuatan. Some guys memang tak berapa gemar mengucapkan ‘I Love You’ banyak kali, terutamanya jika sudah lama berkahwin. Tapi, apa yang you guys tak tau ialah setiap kali anda melafazkan those 3 special words (dengan ikhlas) kepada kekasih hati anda, si dia akan berasa happy, tenang dan akan lebih menghargai anda! So jangan biarkan usia perkahwinan menghalang anda daripada mengucapkan kata-kata berharga ini.. Kalau ‘malu’ untuk mengatakannya, just tulis dalam surat pun takpe…:-)
i love you
*HANYA UNTUK BACAAN SEMATA-MATA*

1 SUKA GAMBAR INI:

yann said...

pewittttttttt :)